Mikä on markkinoinnin vuosikello?
Markkinoinnin vuosikello on suunnittelun työkalu, jonka avulla yrityksen markkinoinnin painopisteet eri vuodenajoille ja kuukausille on helppo kirjata yhteen näkymään. Vuosikello näyttää yhdellä vilkaisulla, mitä yrityksen markkinoinnissa tapahtuu ympäri vuoden. Markkinoinnin vuosikello- ja suunnittelupohja on hyvä työkalu vuosisuunnitelman tekemiseen.
Mitä eroa on markkinoinnin vuosikellolla ja markkinointisuunnitelmalla?
Markkinoinnin vuosikello on yksinkertainen näkymä, johon voi kirjata markkinoinnin teemat ja karkean tason aikataulut vuoden ajalle niin, että kokonaisuus näkyy kertavilkaisulla. Markkinointisuunnitelma on tarkempi, usein exceliin tehty suunnitelma, joka sisältää tarkempaa tietoa myös budjetista ja mediavalinnoista.
Voisikin sanoa, että vuosikelloa katsomalla saa markkinoinnista hyvän yleiskuvan, ja suunnitelma kertoo tarkemmin, mitä markkinoinnilla milloinkin tavoitellaan, ja mitä tavoitteisiin pääsemiseksi tehdään.
Mitä markkinoinnin vuosikellossa tulee olla mukana?
Vuosikelloon kannattaa kirjata yritykselle ja sen asiakkaille merkittävät sesongit ja aikataulut, markkinoinnin tavoitteet eri ajanjaksoille, ja mahdolliset pääviestit. Markkinointisuunnitelma on vuosikelloa pidemmälle viety suunnitelma, jossa otetaan kantaa myös medioihin, budjettiin ja tavoitteisiin.
Miten markkinoinnin vuosikello tehdään?
Markkinoinnin vuosikellopohjan voit ladata tältä sivulta. Merkkaa vuosikelloon yritykselle tärkeät ajankohdat, sesongit, teemat ja muut markkinointiin vaikuttavat asiat. Kun vuosikello on valmis, voit käyttää toiselta välilehdeltä löytyvää excel-pohjaa ja -kalenteria tarkemman markkinointisuunnitelman tekemiseen. Jos haluat vuosikellon tekemiseen ammattilaisen apua ja tutkimustietoa, niin scrollaa ylöspäin ja varaa vartin suunnitteluaika (maksuton!)
Miten vuosikello vaikuttaa markkinoinnin suunnitteluun?
Vuosikello auttaa hahmottamaan, mikä markkinoinnissa on milläkin hetkellä tärkeää. Se antaa yleiskuvan markkinoinnin tekemisestä paitsi markkinointivastaavalle tai -tiimille itselleen, myös sidosryhmille ja yhteistyökumppaneille.
Mistä saa apua markkinoinnin vuosikellon tekemiseen?
Esimerkiksi meiltä Sanomalta! Voit varata maksuttoman sparrausajan asiantuntijan kanssa. Autamme sinut alkuun vuosisuunnittelussa, ja saat halutessasi myös tietoa esimerkiksi oman kohderyhmäsi mediankäytöstä. Sparraus ei sido sinua mihinkään, ja se on täysin maksuton palvelu.