Markkinoinnin vuosikello 2025

Markkinoinnin vuosikello ja markkinointi­suunnitelman pohja

Lataa maksuton markkinoinnin vuosikellopohja käyttöösi ja vie markkinoinnin vuosisuunnittelu maaliin tehokkaasti!

Lataa tästä »

Mitä markkinoinnin vuosikello sisältää?

  • Markkinoinnin vuosikellopohja – kätevä kellonäkymä, johon kirjaat markkinoinnin painopisteet helposti yhteen näkymään

  • Markkinointisuunnitelman pohja – suosittu excel-pohja, johon merkkaat toimenpiteet kuukausi kuukaudelta

  • Markkinointibudjetin jakautuminen – kun merkkaat suunnitelmiin myös toimenpiteiden budjetit, näet markkinoinnin investoinnit ja budjetin mediaryhmä- ja kampanjakohtaisesti

  • Ladattuasi vuosikellopohjan saat meiltä markkinoinnin suunnitteluun liittyviä vinkkejä. Kannattaa pysyä kuulolla, sillä tarjolla on rahanarvoisia etuja!

 

Täytä lomake ja lataa suunnittelu- ja vuosikellopohja

Käsittelemme tietojasi vastuullisesti. Tietojasi voidaan käyttää sähköisessä suoramarkkinoinnissa Tietosuojakuvauksen mukaisesti. Voit kieltää markkinointiviestit milloin tahansa viestin lopussa olevasta linkistä.

Aseta markkinoinnin tavoitteet tukemaan liiketoimintaa

Markkinoinnin vuosisuunnittelu alkaa bisneksen ja markkinoinnin tavoitteiden linjaamisesta. Vuosikellopohjan kysymysten avulla varmistat, että markkinoinnin toimenpiteet palvelevat liiketoiminnan tavoitteita.

Suunnittele tärkeimmät sesongit

Vuosikellonäkymä näyttää yhdellä vilkaisulla, mitä yrityksen markkinoinnissa tapahtuu ympäri vuoden.

Rakenna kampanjat ja jatkuva markkinointi samaan näkymään

Vuosikellopohjan ytimessä on kalenterinäkymä, jonka riveille aikataulutat kampanjat, jatkuvan markkinoinnin ja esimerkiksi viestinnän toimenpiteet.

Budjetin allokointi
Allokoi budjettisi fiksusti

Jokaiselle toimenpiteelle on varattu oma budjettirivi, joten saat kokonaisnäkymän siitä, miten markkinoinnin budjetti jakautuu eri toimenpiteille ja medioille.

Valitse mediat tavoitteen ja kohderyhmän mukaan

Pohjassa on oma osionsa mediasuunnittelulle. Vuosikellopohjan neljänneltä välilehdeltä löydät myös linkkejä mediatietoihin, lisämateriaaleihin ja artikkeleihin.

Juttutuokio nelio.jpg

Haluatko apua markkinoinnin vuosikellon tekemiseen ja markkinoinnin suunnitteluun? Varaa aika tästä!

Mietityttääkö markkinoinnin vuosisuunnittelu, vuosikellon tekeminen tai markkinointibudjetin laatiminen? Olemme mielellämme apunasi.

Varaa juttutuokio asiantuntijan kanssa! Saat ideoita markkinoinnin suunnitteluun ja tietoa kohderyhmäsi mediankäytöstä.

Varaa suunnitteluaikasi tästä

Markkinoinnin vuosikello ja vuosisuunnitelma: usein kysytyt kysymykset

Mikä on markkinoinnin vuosikello?

Markkinoinnin vuosikello on suunnittelun työkalu, jonka avulla yrityksen markkinoinnin painopisteet eri vuodenajoille ja kuukausille on helppo kirjata yhteen näkymään. Vuosikello näyttää yhdellä vilkaisulla, mitä yrityksen markkinoinnissa tapahtuu ympäri vuoden. Markkinoinnin vuosikello- ja suunnittelupohja on hyvä työkalu vuosisuunnitelman tekemiseen.


Mitä eroa on markkinoinnin vuosikellolla ja markkinointisuunnitelmalla?

Markkinoinnin vuosikello on yksinkertainen näkymä, johon voi kirjata markkinoinnin teemat ja karkean tason aikataulut vuoden ajalle niin, että kokonaisuus näkyy kertavilkaisulla. Markkinointisuunnitelma on tarkempi, usein exceliin tehty suunnitelma, joka sisältää tarkempaa tietoa myös budjetista ja mediavalinnoista.

Voisikin sanoa, että vuosikelloa katsomalla saa markkinoinnista hyvän yleiskuvan, ja suunnitelma kertoo tarkemmin, mitä markkinoinnilla milloinkin tavoitellaan, ja mitä tavoitteisiin pääsemiseksi tehdään.


Mitä markkinoinnin vuosikellossa tulee olla mukana?

Vuosikelloon kannattaa kirjata yritykselle ja sen asiakkaille merkittävät sesongit ja aikataulut, markkinoinnin tavoitteet eri ajanjaksoille, ja mahdolliset pääviestit. Markkinointisuunnitelma on vuosikelloa pidemmälle viety suunnitelma, jossa otetaan kantaa myös medioihin, budjettiin ja tavoitteisiin.


Miten markkinoinnin vuosikello tehdään?

Markkinoinnin vuosikellopohjan voit ladata tältä sivulta. Merkkaa vuosikelloon yritykselle tärkeät ajankohdat, sesongit, teemat ja muut markkinointiin vaikuttavat asiat. Kun vuosikello on valmis, voit käyttää toiselta välilehdeltä löytyvää excel-pohjaa ja -kalenteria tarkemman markkinointisuunnitelman tekemiseen. Jos haluat vuosikellon tekemiseen ammattilaisen apua ja tutkimustietoa, niin scrollaa ylöspäin ja varaa vartin suunnitteluaika (maksuton!)


Miten vuosikello vaikuttaa markkinoinnin suunnitteluun?

Vuosikello auttaa hahmottamaan, mikä markkinoinnissa on milläkin hetkellä tärkeää. Se antaa yleiskuvan markkinoinnin tekemisestä paitsi markkinointivastaavalle tai -tiimille itselleen, myös sidosryhmille ja yhteistyökumppaneille.


Mistä saa apua markkinoinnin vuosikellon tekemiseen?

Esimerkiksi meiltä Sanomalta! Voit varata maksuttoman sparrausajan asiantuntijan kanssa. Autamme sinut alkuun vuosisuunnittelussa, ja saat halutessasi myös tietoa esimerkiksi oman kohderyhmäsi mediankäytöstä. Sparraus ei sido sinua mihinkään, ja se on täysin maksuton palvelu.

Aloita markkinoinnin vuosisuunnittelu

Työkalun avulla suunnittelet ja kirjaat markkinoinnin tavoitteet, toimenpiteet, mediat ja budjetit samaan näkymään!

Lataa vuosikellopohja